Unified Communications en Collaboration
Televersal is als totaaldistributeur in telecommunicatie en ICT producten de ideale partner om u te voorzien van Unified Communications en Collaboration oplossingen. Of het nu om een volledige IP telefonie oplossing gaat, de headsets, de video oplossing of wenst u inzicht in de beschikbaarheid van medewerkers? Televersal kan u helpen!
Met Unified Communications (UC) wordt de manier bedoeld waarmee en waarop gecommuniceerd kan worden. In de totaal oplossing voor communicatie moeten we eigenlijk spreken over Unified Communications en Collaboration (UCC), hiermee bedoelen we dan niet alleen de communicatie binnen de eigen organisatie maar ook daarbuiten. In de meest ideale situatie van een UCC oplossing kan een medewerker ongeacht locatie of communicatie middel alle communicatiemiddelen gecentraliseerd gebruiken. Of deze medewerker nu op kantoor, thuis of op reis is; de medewerker een PC, vaste telefoon, GSM, PDA of tablet PC gebruikt: alle communicatiemiddelen werken op dezelfde manier en zijn overal te gebruiken.
Een volledige UCC oplossing kan worden opgedeeld in zes groepen:
- Spraak/Telefonie/Video: Bij spraak en telefonie denken we vooral aan de volledige IP telefonie oplossingen zoals Avaya IP Office, Gigaset PRO of Siemens OpenScape Office MX, maar ook met conventionele centrales zoals HiPath 3000 zijn UCC oplossingen te realiseren door het inzetten van bijvoorbeeld CTI of conferentie oplossingen.
Video wordt ook steeds vaker gebruikt voor de communicatie tussen personen, dit wordt dan vaak wel gedaan in communicatie met spraak. - Conferentie: De bekendste vormen van conferentie zijn toch wel spraak en video, een manier om met meerdere personen via een conferentie-telefoon of met de PC een gesprek te voeren eventueel aangevuld met beeld. In conferentie ruimten wordt vaak gebruik gemaakt van bijvoorbeeld Konftel of Polycom oplossingen. Ook ‘web collaboration en presentation’ hoort zeker bij de groep conferentie. Met deze oplossingen is het mogelijk om niet alleen spraak en beeld te delen maar ook presentaties te tonen of samen te werken aan documenten.
- Berichten: In een UCC oplossing kunnen op verschillende manieren berichten verzonden worden. Denk hierbij aan Voicemail, E-Mail, Fax of voor korte berichten Instant Messaging of SMS. Ook online diensten als LinkedIn, Facebook en Twitter worden steeds vaker toegevoegd aan de totale UCC oplossing.
- Beschikbaarheid: Ook wel presence genoemd is één van de middelen om communicatie in een organisatie te optimaliseren. Via de beschikbaarheid kan getoond worden of en hoe een medewerker bereikbaar is, omdat medewerkers niet op kantoor aanwezig hoeven te zijn is het noodzakelijk om aan te geven hoe een medewerker bereikbaar is. Dit kan via presence gerealiseerd worden. In een UCC oplossing wordt aan de presence ook vaak gelijk een communicatieprofiel gekoppeld (bijvoorbeeld vakantie), of wordt een locatie gekoppeld aan een presence status (bijvoorbeeld kantoor).
Presence oplossingen zijn in sommige systemen geïntegreerd, zoals bijvoorbeeld de Siemens myPortal of Avaya One-X portal. Andere oplossingen, ook te koppelen aan oudere systemen, zijn bijvoorbeeld Keylink en Estos. - Clients: Bij een client wordt de software of hardware bedoeld waarmee de gebruiker kan communiceren. Dit kan bijvoorbeeld een telefoontoestel, software oplossing op een pc of een applicatie op een PDA zijn. Steeds vaker worden de clients op de PC gebruikt, hiervoor zijn dan verschillende headsets beschikbaar.
- Applicatie: Applicaties worden vaak gebruikt om één van bovenstaande 5 groepen te gebruiken of bedienen. In een ideale UCC oplossing kan de gebruiker alle functionaliteit gebruiken vanuit één applicatie zoals bijvoorbeeld Microsoft Outlook.
Een UCC oplossing bestaat vaak uit verschillende producten die uiteindelijk de volledige UCC oplossing realiseren. Zo kan een Microsoft Lync omgeving gekoppeld worden aan een Siemens of Avaya oplossing, een traditionele ISDN centrale met een mediaconverter aan IP, een CRM pakket popups realiseren met extra software.
Unified Communications en Collaboration: ‘alles in één’
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.