CLS connect op Openscape Business
Wanneer CLS connect geactiveerd wordt op een OSBiz V2R7 of hoger, wordt er een verbinding tot stand gebracht tussen de CLS en het OSBiz systeem. Dit heeft 3 grote voordelen:
- De rehost counter wordt gewijzigd van 1 naar 10.000. Dit wil zeggen dat je het systeem onbeperkt kan rehosten en je geen mails meer naar de licentieserver dient te sturen wanneer de rehost counter op 0 staat. Dit bespaart jezelf en de mensen van het CLS team heel wat werk en tijd.
- Wanneer er nieuwe licenties geactiveerd worden op het locking ID van de OSBiz worden deze automatisch getransfereerd naar het systeem. Een manuele actie (downloaden Licentiefile en activeren op het systeem) is dus niet meer nodig. Afhankelijk van de drukte op de CLS kan dit tot max. 3 uur duren.
- Voor het upgraden van een OSBiz V2R7 naar V3, is geactiveerde CLS connect de eenvoudigste en snelste weg. Zonder CLS connect moeten er een aantal manuele acties plaats vinden en heb je een extra upgrade licentie (L30250-U622-B740) nodig. Deze upgrade licentie is weliswaar gratis, maar de tijd en effort voor het upgraden van een systeem zonder CLS connect zijn veel hoger.
Voorwaarden voor het activeren van CLS connect:
- OSBiz moet internet toegang hebben.
- Indien de klanten gebruik maakt van een firewall:
- poorten 7780 en 7790 moeten uitgaand openstaan.
- IP adres 188.64.16.4 moet uitgaand bereikbaar zijn.
- Het systeem moet geldige licenties hebben. CLS connect kan dus niet geactiveerd worden op een systeem dat in “activation period” staat.
Hoe activeer je CLS connect?
- Controleer of het systeem de CLS kan bereiken. License management > settings > test CLS connection.
- Wanneer de verbinding goed is kan je CLS connect activeren: License management > activate CLS connect.
Enkele extra weetjes:
- Let op eens CLS connect geactiveerd op een systeem kan het niet meer uitgeschakeld worden.
- Enkel uitbreidingslicenties en SSP worden automatisch getransfereerd van de CLS naar het systeem.
- Wanneer een systeem voor de eerste maal licenties moet krijgen of bij een rehost van licenties dient men de licentiefile steeds manueel te downloaden van CLS en manueel in het systeem te activeren. Dit is noodzakelijk omdat CLS connect niet actief is, of het nieuwe Locking ID nog niet kent.
- Wanneer het OSBiz systeem de verbinding met de CLS verliest, start de “failover” periode. Wanneer de verbinding niet hersteld is binnen de 30 dagen komt het systeem in een niet gelicentieerde status.
- Het principe van CLS connect is enkel van toepassing voor permanente licenties en niet voor PAY as you GO.
- Bijgevoegd vind je ook het officiele whitepaper van Unify met betrekkink tot CLS Connect. Dit document kan je gebruiken om de klant aan te tonen, waarvoor het gebruikt wordt en welke data er uitgewisseld wordt tussen het system en de CLS server
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.